mandag 19. november 2012

Kos med mose....

Mosetrær laget på hønsenettting.
Disse laget vi her på kjøkkene forleden kveld.

 


Jeg bretter hønsenettingen i den form jeg skal ha,
 og binder fast mosen med en litt sterk streng.
Det er enkelt for både barn og for voksne.
Og veldig gøy.


Man kan sette mosetreet oppå en urne/blomsterpotte,
 eller sette den rett på bordet.
Eller et lysfat f,eks..



Yasmin har laget den minste og jeg den største.
 

Og så laget jeg et mosehjerte som skal på graven
 til mine kjære besteforeldre.
Mormor og bestefaren min som bodde her i Villavei.
Bestefar døde da jeg var 23 år. Så det begynner
 å bli en del år siden nå.
Og mormor døde 2 år etter.... Hun savnet nok sin
 mann veldig mye.
Så nå i uken skal vi en tur på graven og
legge dette hjertet på, å så pleier vi å synge
"Alle fugler, små de er "
Og viss vi er flere, så synger vi i kano.
Mine besteforeldre likte så godt den sangen.





 

Og på samme kirkegård, ligger min farmor og farfar.
Pappa sine foreldre som døde så altfor tidlig.
Pappa var bare 12 år da han mistet sin far,
og 16 da også moren døde.
Så ufattelig trist å tenkte på at pappa var
foreldreløs så ung.
Denne kransen har jeg laget til dem. 
Selv om jeg aldri har møtt dem, kan jeg alikevel
 føle på meg hvordan de var. Og jeg synes min far ligner på de begge to. Vi har noen bilder på veggen av dem.
 

Tilslutt en liten snømann som Yasmin laget.
3 mosekuler oppå hverandre og noen små kvister
 til armer så ble det visst en snømann-dame sa hun.
Hun syns den lignet på en dame, og da er det jo det da.
Den står i hylla på kjøkkenet.
Og til helgen skal vi pynte vårt "nye" kjøkken til jul.
Men kvite vegger og kjøkkenskap,
er det så mye lettere å pynte med rødt.
I fjor var jo veggene lakserød og skapene lys furu eller noe lignede.... Har faktisk glemt det.. hehe.

Vi har masse mose og hønsenetting igjen,
og det skal bli flere sånne kosemosekvelder...


Jeg håper dere har det bra hvor dere enn er.
Klem fra Margareth

 

18 kommentarer:

  1. Hei vennen:)
    Så utrolig flinke dere er:)
    Og for noen herlige ting dere har laget:)
    Kjempe kos med sånne sysler man gjør sammen:)
    Falt pladask for den skjønne snømann til Yasmin:)
    Takk for herlige tips:)
    Sov godt
    Klem Merete

    SvarSlett
  2. Så flinke dere har vært, begge to. Nydelige trær, flott hjerte og krans. Veldig dekorativt begge deler. God natt.

    SvarSlett
  3. Kjempefine ting dere har laget !!
    Og så koselig med sånne ting man kan kose seg med og gjøre sammen.
    Natti -natt..

    SvarSlett
  4. Så flinke mosetrær og kranser. Veldig dekorativt. Kjøper du mosen i butikk? Jeg har prøvd å samle mose ute i skogen selv, men det ble bare rot.. Det bare falt sammen... Så min mosedekorasjons ide ble ingen hit :)

    Ønsker deg en flott Tirsdag :)

    SvarSlett
  5. Du tryller med mose du :)) Såå flotte de ble :)
    Må du ha en nydelig dag ♥

    Klem på klem Bentevenn

    SvarSlett
  6. Ååååå så fiiiiint!
    Nå ble jeg skikkelig inspirert her og i dag virker dataen og....lukke!
    Guri så nydelige mosekosetrær dere har dillet til....
    Og du...tusen takk for sist og det flotte innlegget om gavene og besøket....fikk ikke kommentert det!
    Vel skikkelig surt vær her i dag....huff.
    Ha en skjønn dag min snupp så sees vi på bloggen.
    Smask på deg!

    SvarSlett
  7. Disse ble kjempefine. Har litt mose her så jeg tror jeg må prøve meg på "juletre"
    De likte jeg veldig godt. Laget hjerter til noen graver i fjor.
    De var jo nesten like fine i vår da vi plantet. Så det er en fin vinterpynt på gravene.
    Gratulerer med overstått dag. Så koselig feiring dere hadde. Alltid koselig å samle venner.
    Vi feiret min kjære i går med rakfisklag. Kjempekoselig kveld
    Ha ei herlig uke :)

    SvarSlett
  8. Så koselig!!
    Og kjempefine mosefigurer!! Flinke er dere!!
    Fin tradisjon på graven,det har vi også...spesielt nå før jul!!
    Fin dag til deg,klm ingrid l

    SvarSlett
  9. Så fine mosetrær, hjerter, kranser og snømenn.
    Og så fint å legge på graven til de man savner.

    Mose er ett takknemlig materiale å jobbe med.

    Ønsker dere en god dag :)

    Klem

    SvarSlett
  10. Nydelige ting du har laget Margareth !!
    Hva har du som grunnform på hjertene du har laget ??
    Dette kunne jeg tenkt meg og prøve ut :)))

    Klem Heidi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Heidi.:)
      Ja det må du prøve. Det er hønsenetting inni de og. Jeg bare bøyer og former den slik jeg vil ha den. Og nederste delen av hjertet er bare mose. Man kan også bruke våt oasis-blokk som du deler i to. og former mosen rundt. Da blir hjertet litt tyngre pga vannet i oasisen. Og blåser ikke så lett vekk viss den ligger ute. Den med høsenetting er mye lettere.
      Jeg er ikke så flink å forklare, men håper du forstod det. :)
      Klem Margareth

      Slett
  11. Å så fiiint altså!!!
    Flinke deg :)
    Tror nesten jeg må ut i skogen igjen;)
    Ha en fin uke skjønne Margareth!
    Klem Mirjam

    SvarSlett
  12. WAW VIRKELIG FLOTTE TING DERE HAR LAGRT!
    LUFTEN HAR VIST GÅTT UT AV MEG
    JEG EIER IKKJE ENERI FORTIDEN...
    KLEMMER I FLENG FRA ELI:)

    SvarSlett
  13. Fantastisk Margareth!!..likte spesielt hjerte..men skjønne alle sammen:))
    Mose er toppen å lage nydelige ting av:) Kjempeflinke er dere:))

    SvarSlett
  14. Hei og hopp :O)

    Så flike dere er .O)
    Gleder meg til å se resten av juledekorasjonene deres fremover .O)
    Ha en fin dag .O)

    Prekæs, cos Lisa

    SvarSlett
  15. Det var nydelig! Skjønner godt at du har jobbet i blomsterbutikk :)
    Tusen takk for tipset, tror jeg må ta meg en ny tur ut i skogen på mosefangst :)
    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
  16. Thank you for the lovely ideas for moss trees and hearts. I want to try these here in the United States for Christmas.

    SvarSlett
  17. Endelig har jeg tatt meg tid til å sette meg ned å lese blogger. Og her hos deg er det jo alltid så fantastiske bilder og masse inspirasjon!!
    Nå fikk ejg lyst til å ut i skogen å plukke enda mere mose - enda det er stup mørkt ute... hehe...
    Gratulerer med vel overstått bursdag, skjønne vennen min!
    Ønsker deg en fortsatt fin uke, og en riktig god helg!
    Titti-klem!

    SvarSlett