onsdag 28. november 2012

Juletærene i Villaveien.... huff og huff....

Skrekk og gru, hva skjedde her i 1999. Jeg har funnet frem litt gamle bilder av juletrærne i Villaveien
 og har lurt på hva i alle dager som gjør
at vi ikke klarer å pynte et vakkert tre..
Men akkurat dette treet her var da ikke særlig vakkert
kan man si. Nei for treet var nemlig toppen av hekken som mine foreldre plantet i hagen vår, i barndomshuset vårt
 på Espeland for over 30 år siden.
Og min bror som bor der idag, fant ut at toppene
 kunne brukes til juletrær.
Jeg husker han kom med 2 trær. Et til våre foreldre her i Villavei, og et til min tante som bor under oss her
Og Atlefaren ser ut som han har laget ovnsverte på julaften...

..


Malin som bare var 3 år, synes
 det var vakkert, og hun satt
og beundret det og gavene såklart.
Det var ikke så fullt under treet det 
 året nei. Da hadde vi jo bare
ett barn i familien.



Mormors eneste barnebarn den gang.
 Altså i 1999, og det andre treet
 som min bror hugget er her......

Nede hos min tante.
Det var nå litt finere en vårt....

Noen år senere hadde vi dette lille treet
... Med litt forskjellig pynt på.


og her var ett vi hadde i 2006. Jaja jeg vet
ikke hvor pynten ble av..
Noen fler barnebarn var kommet
 til verden. Og jeg husker Yasmin
var veldig fasinert av all pynt og har
sikkert tatt det ned og pyntet
med det andre steder.


Flere barnebarn, og flere gaver under treet. Her fra 2007

Men dette treet var nå flott da Masse fin pynt
og et kunstig tre dette året og, som er fra 2009.
Yasmin var 4 år og Malin ble 14 år.

Det siste treet jeg viser her er fra ifjor.
Og her var det
blitt masse gaver for enda flere barnebarn
 var kommet.
Alle 4 barnebarna i Villavei er kommet og noen
 "stebarnebarn" Så jula ifjor var veldig fin og gøy.
 Og Yasmin likte godt å ligge her og knipe litt
 på pakkene.

Jaja jeg skal nå prøve litt å få pyntet et
 flott tre til oss i år da. Sammen med barna.
Og kankje vi burde fått oss et høøyt tre
som stjerna når nesten i taket. Slik som
 min bestefar alltid var så nøye på.
Hmm... ja vi får se.... Men julebordene
derimot har vi igrunn alltid pyntet fint og flott....
Her er bordet dekket klar til julemiddagen..


Og et lite kort jeg laget i fjor, for de 2 jentene våre som er romjulsbarn.
Yasmin ble 7 åt den 30 des, og Carina ble 3 år 29 des.

Så her i Villavei er vi klar for å feire jul og 2 bursdager i desember.
Og nå kjenner jeg at jeg gleder meg til å få pyntet et flott juletre, klarer nesten
 ikke å vente faktisk.
For egentlig så er jeg ikke vant med så flotte trær, for da jeg var liten pleide min
far og gå ut i skogen som var rett bak oss, og hugge et tre i mørket.,
og saget veldig forsiktig, for det var jo egentlig ikke lov....
Og da han kom inn med det var det alltid for stort. Og han pleide alltid å kutte toppen
 på treet istedet for bunnen.

Så dette med juletrær her hos oss er visst ikke så enkelt.
men I ÅR... DA skal vi virkelig bruke litt tid på å pynte et flott tre som skal skinne i
spisestuen, og som hele familien skal gå rundt på julaften. Både de i 1.etg og oss i 2 etg.
 Og vi går leenge rundt treet , og vi går gjerne litt ut i gangene og ned i 1. og rundt treet
der nede og så opp igjen og rundt i alle stuene og jul med dine glede , og rundt om en enebærbusk.....Helt til nissen kommer... Da stormer vi døren og slipper han inn.....
Og han har gaver til alle barna i Villaveien .. de gamle barna og.
Han har tilogmed skrevt et lite dikt til hvert eneste barn.


Sånn det var det. Nå må jeg slutte å skrive. Må skynde meg på jobb.
 Atlefaren roper på meg.
Vi snakkes og håper jeg få se litt jultrær på bloggene så jeg får litt tips.

Klem Margareth:)




 OG ÅRETS JULETRE BLE SLIK :

Aldeles nydelig vakkert og kjempestort. 
Helt opp til taket. 
Her kommer bilder fra julen 2012.
Og Yasmins bursdagsbord. For hun har bursdag i jula









13 kommentarer:

  1. TI HI SKJØNNE DEG!
    HERLIGE JULETRÆR
    MASSE GODE MINNER
    GLEDER MEG TIL Å SE TRET DITT I ÅR SKJØNNE BJØRNEJENTE:)
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  2. Minner ikke lite om våre juletrær gjennom årene. Vi har hatt en veldig koselig tradisjon med å hente juletrær på morfars hytte. Ungene har vært med en dag i desember, hatt med småkaker og noe varmt å drikke, ungene har fått velge tre. Men trærne på hytta er så som så. Noen brede noen lange, noen inntilveggentrær, noen furu , noen grantopper . Og de blir pyntet med tradisjonspynt. Dvs ting som ungene har laget gjennom årene, metervis med papirlenker , trolldeigfigurer, rare engler og norske flagg., litt pene kuler og noe gammelt billig skrammel. For to år siden kjøpte jeg ny pynt, men har ikke kastet det gamle, det står på loftet. Regner med barnebarna bidrar med litt påfyll, så får vi se hva det blir i år. Juletre skal jo være gøy!!!

    SvarSlett
  3. En herlig juletrefortelling <3
    -og da er du kanskje blitt frisk igjen? Godt, for da kommer det muligens snart et nytt innlegg....hihihi ;)
    Kooos dere med valg av juletré og pynting!
    Klemmis

    SvarSlett
  4. He, he, morsomt!
    Vi har bodd litt forskjellige steder, og enten det har vært høyt eller lavt under taket, har ungene forlangt at treet skal nå helt opp.
    Problemet er at de blir så vide da og tar så veldig stor plass.
    Men det er alltid koselig å pynte juletreet :)

    SvarSlett
  5. Morsomt :))) Skal si du har hatt litt av et utvalg av forskjellige trær :)
    Det første var nesten litt halloweenaktig :)) Unnskyld, men jeg måtte bare le av de trærne :)Og du forteller så hæli!
    Kansje du skulle holde deg til borddekking - for der er du jo en reser !!! Og så kan barna boltre seg med treet :)))
    Uansett - stas er det åkkesom hvordan treet skinner og er pyntet !

    Klem Anita

    SvarSlett
  6. Hei på deg.
    Hi, hi..for en herlig juletre fortelling ;))
    Har hatt litt forskjellig i huset her også, et år hadde vi et juletre med to stammer (ikke alltid så lett å se hva man kjøper i mørket...) men heldigvis hadde det bare en topp ;)) Ellers måtte jeg vel hatt to stjerner..
    Ønsker deg en riktig fin kveld, og kos deg med planleggingen av årets juletre pynt ;))
    Smil og klem fra Monica

    SvarSlett
  7. Hihi så lekre juletre,herlig lesing og måtte trekke på smilebandet:))
    Blir så spennende med å sjå årets juletre hos dere og sjå resten av villaveien pynta til jul:)
    Ein fine kveld til deg!
    God klem fra Lillian

    SvarSlett
  8. HiHiHi.... herlige lesing og artige bilder:)
    Kjempe kos å ha sånne minner:) da får man virkelig se åssen man hadde det før:)
    Syntes det var virkelig koselig alt sammen jeg da:)
    Herlige bilder og kjempe kos å lese:)
    Ha en god kveld
    Klem Merete

    SvarSlett
  9. He, he, må le av de øverste bildene:-) Herlige minner!
    Venter spent på å se årets juletre:-)

    Så dere forresten på Dolly Dimple´s på Minde på søndag.
    Det var flere som tok middagen der:-)

    Klem

    SvarSlett
  10. Både Atlefaren og meg lover at iår skal du få velge juleteet selv, og du skal selv få pynte det ( vi skal bare sitte å nyte ). Så er vi helt enige at juletreet skal få en hedersplass, nemlig i karnappen i spisestuen. Gleeeder oss.
    Og dette var det Mamma Turid som skrev.

    SvarSlett
  11. Ha ha ha Jeg tror jeg dauer :O) SÅ herlig :O)
    Ja barn i desember jeg også .O/ ikkje bra :O/ Håper han slutter å mase om det når han bli 20 :O) Vi er verdens "tettæste" som kunne få han i desember. Sist bursdag, sist båtlappen, sist moppelappen og sist billappen .O/
    Jajaja, men ikke så mange som får kjøre traktor hver dag.......
    Det er Han og far i huset som er juletree eksperter her i huset :O) Ikke rart når han fikk motorsag til jul (av far) da han var 10 år :O)

    Så har bloggen min kolapset igjen :O(
    Håper å få ordnet den i helgen .O)

    Vi prekæs .O)
    Ha en super duper kveld :O)

    VH Lisa i Det lille ekstra

    SvarSlett
  12. Hei igjen skjønneste du :)
    Så hærlig å titte inn her igjen :) Og så deilig med en god latter, riktig slik at det kribler inni meg og smilet blir sittende leeenge etterpå :)
    Nå, må jeg le igjen, maken til jule tre glede har jeg neppe sett før. For noen skjønne foreldre! Jeg tror nok jeg hadde blitt "potte sur" hadde mannen dukket opp med det noe "uheldige" treet. Men det var jo en gave fra gutten deres, så da så :) :) :) Fine julestemings bilder og deilig rød jule stemning med skjønne barn og tulipaner! Takk og takk for at du deler :)
    Håper at du/alle dere er friske. Lenge siden jeg tittet innom så her var det mye kjekt både bilder og tekst :)
    Good natt da :)
    Beste hilsen fra Britt

    SvarSlett
  13. Haha.. Juletrærene er jo legendariske...! Helt fantastisk bra... Minner om faren til Helge, han rydder skog langs veien og blandt de blir årets juletre, med så som så resultat... ;)
    Kjempekoselig innlegg :) Verdens koseligste julesnø ute i dag! Gleder meg i hjel til å være ferdig på jobb og gå hjem og pynte til advent :)
    Vi sees snart min venn! Stoor klem på deg søde!

    SvarSlett