mandag 29. oktober 2012

Høsten... Min beste årstid...

Ofte sitter jeg og ser ut på den fine utsikten jeg har
fra min lille stue i Villaveien.
Og som nærmeste nabo til botanisk hage
 er det et nydelig syn uansett årstid.
Se her så vakker høsten er. Dette er de flotte japanske kirsebærtrærene  med de rosa blomstene.
Nå faller de fargerike bladene ned og gresset
blir dekket av blader... Johanneskirken like bak her er også en nydelig kirke, og  med min gode zoom,
kan jeg se alle de flotte detaljene som man gjør i en kikkert.





Jeg har blogget siden mars i år, og fått med
 meg 3 årstider...Her kommer noen flotte
bilder fra da jeg begynte å blogge i vår.
Bildene er tatt fra mitt vindu i akkurat samme vinkel....

Slik så våren ut.... Kirsebærtreet er i knopp...

Nyydelig vakkert..... dette er på 17 mai ca.

Skumringen i august og treet er for
 lengst avblomstret. Men allikevel
 veldig flott. ...Og treet bak er
også innmari fint. Grønt og frodig.
 

Utsikten fra en annen vinkel.

Dette bildet har jeg vist på bloggen før,
i et av mine innlegg i mai.
Gresset er grønt og blomstene på
 trærene på sitt aller vakreste. 

Ja det var de 3 årstidene jeg har blogget.
Nå blir det vel snart snø, og en ny årstid.
Da må jeg ta bilder av utsikten min igjen.
Selv om jeg ikke vil ha snø riktig enda,
er det jo utrolig vakkert å se på.
Hver årstid har sin sjarme. Jeg er et høstmenneske,
og har alltid vært det.
Jeg får masse energi på denne tiden.
Går masse på tur om kveldene i den friske luften.
Gleder meg til jul og min bursdag i november... hihi...
Ja selv om jeg er voksen gleder jeg meg til bursdag.
Jeg liker å invitere venner og lage god mat.
Pynte bord og kose oss på mørke høstkvelder.

Snart skal jeg begynne å lage litt
 høst/juledekorasjoner sammen med
barna og venninner, og mormor såklart.
3 generasjoner som sitter rundt et langt bord
og lager julepynt eller pynter pepperkakehus
er viktige og koselige tradisjoner for meg.

Noen teaterbesøk blir det også om høsten.
Og Putti plutti pott er fast tradisjon.

Julemarkedet på Steinerskolen har jeg vært
 på hvert eneste år siden jeg var liten.
Foruten en periode da jeg var voksen og ikke fått barn.
 Men så ble Malin født og da begynte  vi å gå der igjen.
 Nesten alle i min familie har gått på Steinerskolen
( ikke jeg og min bror) og jeg husker så godt
den gode stemningen da jeg var barn.
Tante Annie laget lefser på en stor fjøl,
 og de var så knallgod.
"Huset i skogen" var så spennede og litt skummelt...
Jeg var så redd for ikke å finne julestjernen innimellom trærene.
For da fikk jeg ikke pepperkake av hun gamle damen
 som fortalte eventyr inni den mørke skogen.
Dukketeateateret om "Casper og Krokodillen"
husker jeg så godt. Og nå er det Yasmin som gleder seg
til å se det.

Julebord på Bebel må jeg vel og begynne å tenke på
. Vet ikke helt hva vi skal finne på der.
Kanskje en tur på Spa... ja det tror jeg vi må gjøre.
 Atlefaren, meg og mamma. Få litt massasje og dyprens etter all ovnsverten vi har laget i år. Det var en god ide... Noen som kan anbefale en fin plass?

Ja vi har mye å glede oss over, og mye å være glad for.
Og jeg er takknemlig for det.



Hvilken årstid liker du best da?

Jeg ønsker dere alle som er innom meg, og som
 har giddet å lese helt ned her en nydelig flott dag....
Håper dere har det bra, og viss dere ikke har det bra
så er det ganske vanlig det og. Livet går opp og ned.


Nattinattklem fra Margareth












16 kommentarer:

  1. Klart jeg gidder å lese din skjønning!
    NYDELIGE bilder og så flott å se de forskjellige arstidene....
    Du er superflink å ta bilder !
    Å nå gleder jeg meg til du har bursdag....for da skal jeg i Villaveien komme!

    Ha en goood natt da!
    ps...syns jeg ser Atlefaren på spa...kansje han får seg en ny badehette da...ha-ha.ha!
    Var ikke den god!
    Å sikkert deilig og velfortjent spa-julebord!
    Klemmer og sånn fra meg.

    SvarSlett
  2. Koser meg alltid med det du forteller vennen:)
    Nydelige bilder av de forskjellige årstider:)
    Høsten er virkelig en herlig tid, men så er vinter, vår og sommer også og det er vel fordi vi her i Norge har så utrolig vakre årstider med forskjellige sjarm:)
    Sov godt
    Klem Merete

    SvarSlett
  3. Så nydelige bilder, fantastisk som alltid.
    Koselig å ha mye å se frem til.
    Her hvor jeg kommer fra så er det Spa hotellet i Larvik og et i Kragerø, deilig å komme seg litt bort når det er julebord :)

    Nyt natten :)

    Klem fra Camilla

    SvarSlett
  4. Herlig inlegg Margareth :)
    Du er så god til å ta bilder, viser oss de vakreste ting!
    Jeg gleder meg også til jul, og bursdag ;)
    Fullt lov å glede seg til slike ting selv om man er voksen!
    Julestemning, og tradisjoner...det er herlig alt sammen!
    I år tror jeg at julepyntingen hos meg blir litt annerledes enn før, så det blir spennende å se ;)
    Ha en kjempefin dag skjønne deg!!
    Klem klem

    SvarSlett
  5. Alle årstider har sin sjarm,men er enig at høsten er litt spesiell...ivertfall på fine ,klare dager!! :-)
    Dere har det jammen nydelig der oppe på toppen!!
    Finfin dag til deg skjønnas!!
    klm ingrid l

    SvarSlett
  6. Herlig innlegg med nydelige bilder !!
    Så artig å se tre bilder av samme motiv, men i tre forskjellige årstider :)))
    Gleder meg til å se vinterbildet :)

    Synes idèen om SPA hørtes forlokkende ut... Dere trenger litt dyprens for å få bort all ovnssverten, hi hi hi :)))
    Og ikke minst, deilig massasje som myker opp musklaturen !!

    Du har masse å glede deg til fremmover, så lykke til med juleverksted, putti plutti pott og alt annet dere skal :)

    Tirsdagsklemmer fra meg
    Heidi

    SvarSlett
  7. God morgen
    Klart at jeg leser rubbel og bit :) Kooser meg her på bloggen din !
    Så nydelige bilder du har tatt og så kjempe gøy med samme bilde på ulike tider.
    Ja,jeg har tenkt på dette med årstidene jeg og, kunne ikke vært for uten nei.
    Hver tid er jo unik og skiftinger i naturen er jo helt fantastisk. Nå om høsten og vinteren er det jo fargene og den friske luften som er helt unik, men det er nok våren og sommeren som er vinnerne hos meg. Ikke så lett å drive med hage og uteblomster om vinteren :) Men så er det jo sommeren som ofte er den store "nedturen" vi venter og venter på at det skal være fint vær, og vips så er høsten der. Syns jo og at det er vakkert når snøen dekker alt og det blir så lyst og rent. Du skriver så koselig, blir så glad og så begynner jeg å glede meg bittelittegrann til jul :)Høres så kjekt ut med alt du gjør og gleder deg til,blir jo bare inspirert da vet du :) Ser under her at dere har hatt det kjekt i helgen også. Skjønne jenter og gutter :)
    Beste hilsen og gode tanker fra Britt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig hilsen på denne flotte solskinnsdag. Guri så vakkert vær det er her no. Men iskaldt inni Villaveien nå. Er frost på vinduene mine her. Du vet gammelt hus og ikke så godt isolert her nei...
      Forleden dag haglet det noe voldsomt og Yasmin stod å tittet ut vinduet.
      Så sa hun, åoii jeg fikk en haggel i øyet...og vinduet var igjen.. Da forstår jeg det er ikke så isolert haha..
      Ja du er nok et sommermenneske, det ser jeg på din aldeles flotte hage. Det er jo en park du har. Sikkert mange timer du bruker der ja. Kan se at du koser deg der. Så utrolig flink med hager du. Sikkert veldig flink til mye du kan jeg tro.
      Idag ser jeg at rosene jeg fikk av deg var vissne. Men de har holdt virkelig lenge. Og jeg smiler når jeg ser på dem hver eneste morgen når jeg spiser frokost. Men så er det jo kaldt på kjøkkenet og det liker roser. Jeg håper du får en fin dag. Nyt været og gå på tur. Jeg skal gå på tur i kveld igjen.
      Klemmm til deg Britt.

      Slett
    2. Åh skjønneste du. Tusen takk for fine ord :) Jeg blir jo så glad !
      Må kommentere dette med kalde hus. Syns det er så leit at dere fryser jeg.
      Har forstått det slik at huset deres er verneverdig og da har man antagelig ikke frie tøyler når det gjelder å forandre på ting. Er det ikke da noen støtteordning fra kommunen/riksantikvaren som kan bidra til gode løsninger slik at dere som tar vare på disse flotte gamle bygningene har det levelig også på vinterstid ? Jeg så inne på en annen blogg der de ivaretar den gamle stilen på et hus de har pusset opp/restaurert. Jeg la spesielt merke til at de hadde kjøpt flotte innervinduer og satt på siden de orginale var enkle. Og så skulle jeg jo ønske at dere fikk flere varmepumper :) Hos oss røk pumpen og jeg merker at jeg savner den veldig. Strømregningen har jo steget og så må jeg fyre i ovnen...Men jeg fryser jo ikke!! Håper det kan ordne seg for dere,for ingen skal jo behøve å fryse.I sverige har de noe de kaller for "pannan",det er etter hva jeg har forstått noe slikt som de har i blokkene der de har radiatorvarme. Tar ikke stor plass og hos dere kunne det kanskje varmet opp hele huset. (Har ikke helt greie på dette, men det er jo mange muligheter til oppvarming :)Blir jo bare litt engasjert da vet du :)
      Og ja, for en vakker dag det er i dag :) Vi må jo bare nyte.
      GOD og varm klem fra meg.
      Britt

      Slett
  8. HALLO SØTE BJØRNEJANTE :))
    VI BLOGGER OM TRÆR BEGGE TO I DAG:)
    HERLIGE BILDER AV 3 ÅRSTIDER!
    IKKJE LETT OG VELGE JEG SYNEST ALLE ÅRSTIDER HAR SIN SJARM:)
    KOSELIGE FØRJULS AKTIVITETER DERE HAR.
    ØNSKER DEG EN VAKKER DAG <3
    KLEM FRA ELI:)

    SvarSlett
  9. Nydelige bilder skjønne Margareth ♥
    Det er jo utsikt som kan ta puste fra de fleste :))
    Håper du får opp varmen i huset,ikke kjekt å fryse slik ♥
    Blir så glad hver gang jeg leser innleggene dine :))

    Klemmer Bente

    SvarSlett
  10. Så flotte bilder, søteste Margareth. Viste ikke at det kunne være så vakkert i Bergen engang jeg... Tjihi...
    Øsker deg en fortsatt fin fin høst!
    Titti-klem!

    SvarSlett
  11. Nyyydelige bilder!..så fine de trærne til alle årstider:)
    Jeg er også kjempeglad i høsten..og bruker å kalle meg sommer/høstmenneske..det er min beste tid:)..nå gler jeg meg til det lakker mot jul..er så koslig med jul:))
    Ha en flott uke videre:))

    SvarSlett
  12. TACK,kära Margareth för all det fina du delar med dig av!!!
    God fortsättning på veckan!!!
    KRAAAM!!!

    SvarSlett
  13. Hei Margareth.

    Så vakkre bilder :O) Å så fin header .O)
    Bursdag i november .O) Det har også butikken min. Koselig om du titter innom loggen denne uken også. Kanskje du er den heldige vinner av bursdags gaven .O)
    Ønsker deg og dine en herlig uke :O)

    VH Lisa

    SvarSlett
  14. Nydelige bilder fra Johanneskirken av forskjellige årstider. Johanneskirken er min barndoms kirke. Her lekte vi more rundt på alle Johanneskirke trappene og var stadig inne om lørdagen og kikket på brudepar vi ikke kjente. Det var så mange fine brudekjoler.
    Var mye borte i barneparken til frk. Riple selv om jeg hadde hjemmeværende mor.
    I 1965 stod jeg konfirmant der.

    SvarSlett