onsdag 12. september 2012

Sirius Kvistlakk...

Her er litt av råstoffene vi bruker når vi på
 Bebel fabrikken vår lager den gode gamle kvistlakken.
Skjellakk-poletur... et naturvennlig råstoff
som kommer fra Peru.

Før i tiden laget vi Sirius beis også,
men det gjør vi ikke lenger.
Kvistlakken vår ble også brukt til
skismørning før i gamledager.
 Da gikk det fortere nedover bakkene.
Og under trebåter ble det brukt kvistlakk.

 
Her er alle råstoffene blandet, og nå må
det stå en stund sånn og røres,
 før den skal tappes i flasker.

Her holder jeg på å etikkere 1/2 liter flasker,
før de skal tappes...


Ja slik er det på Bebel. Vi etikkerer, tapper
og skrur på kork.
Så blir det pakket i dusinesker og på paller...


Etikkettene printer jeg ut selv her på mitt lille trykker...:)
 

Slik ser de ut ja... Sirius Kvistlakk. 1/2 liter.


Og så er det 100 ml. som skal tappes..
Her er de nettopp blitt etikkert..
1000 vis... time etter time...


Og så den samme prossessen igjen...
Tapping, skruing og pakking i dusinesker

Merkes og settes på paller.
 
 Nå skal dere få se hvordan man bruker Sirius Kvistlakk. Min venninne Henriette på denne bloggen HER har pusset opp sin villa, og hun har tatt noen bilder underveis da hun brukte kvistlakk på sine furuvegger. Kvistlakk sin oppgave er nemlig å hindre at kvist eller kvae siver ut etter panelet er blitt malt.
 
 
Her er panelveggen som skal males hvit..

Så har hun malt kvistlakk med en pensel over alle kvistene.
Her ser dere hun har brukt MAL kvistlakk.
 Den lager vi også. Det er nesten det samme
 innholdet som Sirius kvistlakk.

Men før kvistlakkeringen vasket hun panelet grundig med kraftvask, og de feteste kvistene vasket hun med Lynol.

Etter et strøk med kvistlakk, ble den herdet
 i ett døgn, så ble neste strøk tatt på...

Deretter malte hun helt kvitt...
Lyst og lekker ble det da, se bare her....

.

 
Ja her er den ferdig malt, og etter en ide
 fra Henriettes kjæreste,
ble det laget en skyvedør
 istedet for en vanlig dør.
Så det ble en flott detalj
på deres stilige kjøkken...
Dette bildet er lånt av Henriette
sin blogg, og dere kan se inlegget HER


Henriette sin flotte gang ble også malt kvit etter
 2 strøk med kvistakk.
Jeg anbefaler virkelig å ta en titt i bloggen hennes nå...
Her er linken enda en gang... House-nr12
 

Ja dette var litt om vår kjære gode gamle kvistlakk, som vi på Bebel har produsert i 60 år.
Men det var først i 1998 salget på denne tok seg opp.
Og iallefall da "alle" skulle male
 sine kjære furuvegger i ca 2005,
da laget vi kvistlakk natt og dag...
Året 2005 var et topp-år kan man si, for da
 ble Bebel 100 år... Og vi hadde et flott 100 års jubileum men kjente og kjære gjester som var med å feiret Bebel.
Og selveste statsministeren den gang,
Kjell Magne Bondevik sendte oss
 hjertlige gratulasjoner på 100 års dagen.
 Og Atlefaren har selvfølgelig rammet 
 inn den koselige hilsenen og hengt det på veggen.
 
Sirius kvistlakk blir nå produsert av oss, 3 og 4. generasjon Bebel.
Hilsen Margareth  
 
 
 
 

14 kommentarer:

  1. Om resultatet skal bli perfekt er det nok veeldig lurt å bruke Sirius kvistlakk !!!!
    Opplysende og kjekk lesing ;)

    SvarSlett
  2. Ja,kva skulle vi gjort utan kvistlakk!Utruleg fasinerande å lese om produksjonen og flotte bilder:)Synest etikettane og flaskene var veldig fine også.

    Takk for interressant lesing.

    Ønsker deg ein fin torsdag♥

    Klem frå Mette.

    SvarSlett
  3. Ja,dette var spennende. Jeg har stiftet godt bekjennskap med begge flaskene jeg :)
    Egentlig syns jeg at det er en koselig jobb å påføre kvistlakk. Og så tørker det jo fort og greit. Faktisk ble jeg nå påminnet om at jeg skulle male døren på badet...
    Kvistlakken har jeg påført og alt er klart,men så ble det fint vær og jeg har helt glemt hele maleprosjektet :) Ja,i morgen den dag-trur jeg...En liten ting jeg syns er vrient er at jeg ikke kan med disse barnesikringene. Uansett hvilke kork,hoste saft,munnvann,kvistlatt osv.så har jeg store problemer med å få den av.Har du noen tips? Jeg trykker og vrir og korken vil ikke av.Kanskje de går i "vranglås"etter en tids bruk? for jeg bruker ikke opp en flaske hver gang jeg maler. Eller kanskje det er meg som er helt håpløs? Ja,ja, jeg er iallefall storfornøyd med kvistlakken deres-og så står det så greit forklart på etiketten,det liker jeg. Har forresten hørt at noen når de skal bruke mye kvistlakk,setter en svamp i tuten slik at de "trykker"lakken på.Har ikke prøvd selv,for som sagt liker jeg å "dille"og smører på med en liten pensel som går ned i flasken.(ungene sine malepensler,hi,hi) Nei nå ble dette en laaang avhandling!
    Tusen takk for kjempe fint innlegg og Henriette har det så fint og de er så flinke.Jeg laget den gode pastaen med kylling og bacon etter "hennes" oppskrift,nam.
    Hvis du har orket å lese helt ned hit :) så må du ha en god natt og snart helg.
    Beste hilsen fra Britt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Britt:)
      Såklart jeg leser alt... :)
      Ja takk for fine ord om kvistlakken vår, så flott du bruker den.
      Tipset med svamp oppi er ikke så lurt fordi da blir ikke "Grumset" med liksom. Kvistlakken fungerer best UTEN svampen.
      Så det er riktig med en pensel... Og ryste flasken godt innimellom.

      Korken ja... vet det, det er en tekninkk med den der. Presse ned og vri fort.

      Den pasta retten til Henriette var bare knalllgod. Jeg var så heldig å få smake på akkurat den på bildet.. hehe.. Jeg og Camilla.
      Den fikk jeg lyst å lage til helgen. Ja huset til Henriette er bare en drøm. I hvert eneste rom er det så fint. En opplevelse å være hos henne. Ja hos Camilla og foresten. Nydelig hjem begge to.

      Nei nå skal jeg blogge igjen... hehe er litt bloggal innimellom.

      Klem og tusen takk for hilsen


      Slett
  4. Hei vennen:)
    Så lærerikt og koselig at du tar oss med på hele prosessen:)
    Kjempe spennende å se hvordan dette blir til:) og som alltid kjempe kos å se at dette går i arv:)
    Har brukt kvistlakk og bruker det på panel når jeg skal male:)
    Fungere bra det:)
    Men tror jeg kanskje gjør noe feil, for syntes kvisten kommer frem etter noen år???
    Men jeg maler som regel overveggene igjen og da blir det borte igjen:)

    Kjempe kos å se og herlige bilder og tekst som alltid:)
    Sov godt

    Klem Merete

    SvarSlett
  5. God morgen Bebel gjengen!
    For en jobb dere gjør-tålmodigheten lenge leve!
    Så fint innlegg og så flotte bilder fra Henriette sitt vakre hjem!
    Må du og gjengen ha en happy day på Bebel!

    God klem fra Camilla.

    SvarSlett
  6. God morgen skjønne arbeidsmaur:))
    gøy å se !
    kvistlakk må mann ha visst ikkje bilir ikkje resultatet bra:)
    ønsker deg en fin dag:)
    klem fra Eli:)

    SvarSlett
  7. Godt at det finnes kvislakkprodukter!! Det ble jo en storforvandling det der, veldig lyst og pent. Tenk at furu var så "in" for noen år siden...nesten litt skremmende hvordan vi lar oss påvirke av trendene, hihi. Men sånn er det, vi kommer ikke utenom. Håper iallefall det er en stund til neste furubølge =))

    SvarSlett
  8. Så spennende - skal ha denne i bakhodet hvis det skulle bli behov. :-)
    Ønsker deg en fin dag!
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  9. Dere gjør en kjempejobb :))
    Så gøy å se Margareth hvordan det blir til og hvilke råvarer dere bruker!
    Bra etikette maskinen fungerer :))

    Ha en fin dag skjønne solstråle ♥

    Klem Bente

    SvarSlett
  10. Åh, hvad jeg ser? Sirus er et fantastisk produkt!

    SvarSlett
  11. Hei Margareth!
    Kvistlakken deres er suveren! Den holder virkelig godt på kvistene. Jeg brukte en ny type grunning der det var kvistlakk og grunning i et på en del av dørkarmene våre, og der har netsen alle kvistene blødd igjenom... Så det er faktisk kun god, gammelsdags kvistlakk som fungererer!
    Det er så utrolig gøy at dere lager alle produketene deres for hånd og etikkerer og taper, alt for hånd.. Utrolig kul frabrikk!
    Så fint du har skrevet om bloggen min da :) Veldig koselig!
    Nå har akkurat tante Kari ( hun er pappa sin kusine, men vi kaller henne tante...;)fra Usa vært på besøk hos meg. Hun kjenner jo huset fra gammelt av, og da er det ekstra gøy å vise frem slik det er i dag... :) Hun hadde også med gamle bilder av farmor og alle søstrene hennes. SÅÅÅ gøy å ha! :)
    Vi må treffes snart igjen nå min venn! Saknar deg :)
    Ha en så fin dag på Bebel, dere er så flinke hele gjengen der!
    Stooor klem Henriette

    SvarSlett
  12. My ρartner and I stumbled over here frοm a diffeгent website аnd thought I may as well checκ
    things out. I like what I see so i am just following yоu.
    Look forward to finԁing out аbout your web page уet again.



    Feel frеe to viѕit my page; hcg injection diet

    SvarSlett
  13. My partner and І stumblеd over here frοm
    a different website and thοught I may aѕ well сheck thіngs out.
    I likе what Ι see ѕo i am just following you.
    Look foгwаrd to finԁіng out about your web page yet again.


    Feel frеe to ѵisit mу web ѕite hcg injection diet
    Also see my website > hcg drops vs injections

    SvarSlett