torsdag 3. mai 2012

Bjørnekrem skokrem før og nå...

Her jeg vi, jeg og mine foreldre i 1972. Med gamle bjørnekrembilen vår i bakgrunnen. Den kan jeg ikke huske, men nå skal jeg fortelle litt om hva jeg husker fra min barndom.

Dette ble brukt mye når jeg var liten. Og alt dette ble produsert på fabrikken vår Bebel fabrikker as.

Slik så Bjørnekrem skokrem ut når jeg var liten....


Og sånn så den ut da min mor var liten...
Og her er mannen som oppfant denne fantastiske gode skokremen, basert på olje og vokser av beste kvalitet.
Dette er min oldefar Rasmus Sælen. Gift med oldemor Birgitte Sælen. Det var hun som oppfant navnet, Bjørnekrem. Rasmus ville den skulle hete leopardkrem, men da sa min kloke oldemor nei... Leoparder trivs jo ikkje i Norge, men da gjer bjørnen.... Og sånn ble det...


Her er min snille, fantastiske bestefar. Olaf Sælen. Han overtok Bebel og Bjørnekrem etter sin fars død.
Og bestefar utviklet flere produkter etterhvert. Som f eks. Myke-Jens penselrens og Mito til mit.
Og så Nigra ovnsprodukter da.. som jeg har skrevet om før.


Denne bjørnebilen er så flott synes jeg. Skikkelig staselig.

Slik husker jeg Bebel når jeg var liten. Her luktet det såå deilig.


Her er en skopusserbod. En av de første vi hadde her i Bergen by.

Her er diverse skopussere opp igjennom tidene.
Sjekk denne karen her.:) Skikkelig stilig.


Dette er orginale reklamer fra 1950 tallet. Jeg har funnet de i arkivet vårt på Bebel. Min kjære bestefar har tatt vare på alt mulig, og limt det så fint inn i album.


Syns de er så flotte disse gamle reklamene, som var i BA og BT.

Litt av Bebels produkter i gamledager. I min bestefars tid.

Og dette er produkter fra 1970- 80 tallet. Slik jeg husker dem mår jeg var liten.
Min pappa begynte å jobbe her på Bebel i 1978. Og han begynte da med et nytt produkt som han kalte MB71. Sjårens.
Og vet dere hva det står for? hehe... nei det kan dere ikke vite.. MB71 betyr. Margareth Benedikte født 1971. Og det er meg .hihi. Det var jeg så stolt over når jeg var liten.

Slik ser produktene våres ut idag.


Her tappes det Bjørnekrem for hånd. Den er håndlaget av de samme råstoffene som for over 85 år siden. Ja den er faktisk så gammel.

Her er mine foreldre som blander, mikser, rører og koker. Og her luter det deilig. Etterpå tappes det i boksene.


Og så vil jeg vise litt gamle koselige minner fra 1994- 1998. Da var mamma og jeg skopussere i byen. Her fikk vi helt ny bod, og dette måtte feires.
Min bestefar storkoste seg på denne tiden her med oss i Bjørneboden. Se at skokremen som han var så glad i, ble så godt mottatt gjorde han veldig stolt og rørt.

Desverre døde min bestefar i denne tiden. i 1995. 
Han fikk ikke oppleve å bli oldefar. For i 1996 kom min 1. herlige datter Malin til verden. 
Og derfor kom vi avisen. ( som jeg skrev for litt siden )
Malin er 5. generasjon Bjørnekrem.

Og her sitter hun å smiler sammen med sin mormor, i Bjørneboden.

Også lille Yasmin har vært med å pusse sko siden hun var liten. Her triller hun på Bjørnekrem.

Og litt skopusstips fra Skopussersjefen i Bergen er lurt å ha.


Slik ser det altså ut. Her er Bebel Fabrikker i 4 geneasjoner. Jeg er nederst.  ( foreløpig, blir kansje Malin en dag?)
Så idag er det vi, Jeg, mamma og pappa som i Villaveien nr 1 bor, som driver og jobber på Bebel Fabrikker.

Min kjære bestefar er ikke lenger på denne jord, men  jeg kjenner veldig godt at han er rundt meg og gir meg litt ideer og råd. Og det er en god følelse for meg.

Her feirer vi Bebels 100 års jubileum i 2005


Slik ser Bjørnekrem ut idag. Og vi lager den i sort, brun og nøytal.
Politiet i Norge, skomakere og kongens garde er trofaste brukere av Bjørnekrem.

31 kommentarer:

  1. Hei goe vennen :)

    For et utrolig artig innlegg å lese! Så spennende å lese:) Liker så godt måten du forteller på :)

    En lang og stolt historie bak Bebelfabrikken - for en herlig familie dere er :) Så fint at dere fører familiebedriften videre :)

    Herlig å se på gamle reklamer og bilder :)

    Ha en fin dag, vennen :) Alltid utrolig moro og koselig å titte innom hos deg :)
    Klem og smil i massevis <3

    SvarSlett
  2. Å så gøy Margareth..... Herlig å se bilder fra "gamle dager".
    Takk for at du blogger altså,blir så glad så glad når jeg er innom :)

    Hils hele gjengen og si at alle er så skjønn!
    Og du min venn er skjønneste ever!!

    Da må vel det bli en "Bjørnekremklem" i dag da;)

    SvarSlett
  3. Så kjekt å lese og så koselige bilder <3

    Ønsker deg en fiin kveld :-)
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  4. Utrolige historier du kommer med,må være artig å være en del av denne bjørnekrem historien!!
    Husker godt bjørnekrem-bodene hvor min bestefar var fast når han hadde seg en bytur!!
    Fiiin kveld til deg,klm ingrid l

    SvarSlett
  5. Så artig å se og lese historien til Bjørnekrem.
    Og takk for kjempehyggelige kommentarer hos meg :)

    Fin kveld til deg.
    Klem

    SvarSlett
  6. Så utruligt kjekkt å lese historien bak og sjå bilder fra både gamle og nyere tider:)
    Alltid så kjekkt å være innom deg,såå glad eg oppdaga din blogg eg,du skal sjå at neste gang eg er i Bergen så ringe eg på,hihi:)
    Fin fin kveld til deg!
    Klem

    SvarSlett
  7. TACK,kära Margareth,för detta spännande,intressanta inlägg!!!...Det var väldigt roligt att läsa och få ta del av,,,och se alla fina bilderna,,,bilen var ju en riktig raritet!!!...Ha en fin och välsignad helg!!!...Kramar från ett varmt och soligt Småland!!!

    SvarSlett
  8. Hei på deg.
    Tusen takk for nok et utrolig koselig innlegg hos deg. Så artig med en liten reise i tid ;))
    Ønsker deg en riktig fin kveld, og en skjønn helg.
    Klem, Monica

    SvarSlett
  9. Morsomt å høre alle historiene du har,såå imponert over alt du forteller :)
    Må nesten få tak i slik sko krem ;)
    Nydelig familie du har Margaret ♥

    Klemmer Bente

    SvarSlett
  10. Dette er bare helt FANTASTSK altså,du er helt RÅ på å lage slike herlige utfyllende innlegg:))Tusen takk for koslig lesing og bilder:)))


    God helg til deg,mange klemmer fra meg:)))

    SvarSlett
  11. Herlig innlegg :o)
    kommer til å tenke på dette HVER GANG jeg pusser skoenee ;o)

    Klem fra Anne på landet.

    P.s. - har du prøvd å kvitte deg med ordrebekreftelsen?
    Det er et mareritt for mine gamle øyne å les disse tegnene...:o(

    SvarSlett
  12. Eg er imponert - for et herlig innlegg!
    Flotte bilder og fin lesning.

    Finfin fredag og god helg til deg.
    Klem :0)

    SvarSlett
  13. Hei!
    For en herlig historie og fantastisk med så masse gamle sjarmerende bilder;) kjempe koselig å lese.
    Sov godt

    Klem Merete

    SvarSlett
  14. Innleggene dine er jo rene eventyrboken - så gøy! SÅ mye fin historie du har å fortelle!
    Fantastisk ikke annet å si..
    Ha en fantastisk helg, du og hele Bjørnekremfamilien din ;D

    SvarSlett
  15. Så herlig innlegg ღ Utrolig gøy å lese, og ikke
    minst se bilder av forferdrene dine og produktene
    som har vært opp gjennom tiden - syns også det er
    så gøy at de har holdt til så lenge, ikke mange
    som har det i dag :)) Fantastisk historie ღ Ønsker
    deg en fiiiiiin helg som kommer, stor klem fra Mette

    SvarSlett
  16. Hei igjen :)
    - jeg også lurte på om du kunne
    ta vekk ordrebekreftelsen? Vet
    at mange syns det er tungvindt
    å se hva som står og at det er
    mange som ikke orker å legge
    igjen en kommentar når denne er
    på... Bare et lite tips :))

    - hvis du lure på hvordan den
    kan taes vekk, så gi meg et lite
    pip. Jeg har aldri hatt denne på
    og aldri hatt problemer med spam
    eller noe slik siden jeg begynte
    å blogge for 3 år siden snart :)

    SvarSlett
  17. For en utrolig artig skokrem-historie! Og kjekt å se så mange bilder fra Bergen. Visse steder kjenner man igjen med det samme - og får litt hjemlengsel her man sitter nede i Skåne...
    Villaveien 1; er det oppe "på Höyden" ved universitetsområdet?
    Koselig at du vil fölge min blogg.
    Klem!

    SvarSlett
  18. Åh, vilken härlig nostalgitripp. Underbart att få ta del av detta. Du är så fantastisk Margareth. Önskar dig en härlig och fin dag bland alla goda minnen. Klemmar fra Småland til dere !

    SvarSlett
  19. Så utrolig morsomt at du viser hele historien til Bjørnekrem!Masse deilig nostalgi :)
    Den boden sto jo på Torvet til helt nylig. Jeg har fått pusset skoene mine der. Fantastisk å bare kunne sette seg ned og få skoene pusset for en billig penge.
    Vi er ikke så flinke til å stelle skoene våre nå som de var før.

    På bloggen min nå viser jeg bilder fra bryllupet som ble feiret i vårt hus forrige helg :)

    SvarSlett
  20. Så artig å lese historien om din familie og Bjørnekremen, den runde gule boden er så sjarmerende :) Fantastisk bilde av din mor og far og deg når du var liten, skal si din mor hadde stil i den kåpen og støvlettene, herlig! :) *♥*

    SvarSlett
  21. For et fint innlegg=)=)
    Tittet igjennom bloggen din=) Så fin blogg du har altså=)
    Og velkommen til følger inne hos meg=)=) Så hyggelig=)
    Legger meg til som følger her oss deg også, selvfølgelig=)
    God klem Josefine
    Og du- god helg=)

    SvarSlett
  22. Hehe jo eg er nok det,avslører identititeten min litt etter litt,skulle jo lagt ut bilde av meg sjølv,kanskje det blir ein gang det og:)
    Kjekkt du liker dialekten for eg merker at eg ikkje klarer å skrive kun bokmål eller nynorsk,så hos meg blir det ein salig blanding på bloggen:)
    Ønske deg ei flotte helg!
    Klem

    SvarSlett
  23. Så morsom og spennende lesning :-D
    Ønsker deg en finfin helg!

    Klem Karianne

    SvarSlett
  24. Så artig et innlegg, morsomt å høre historien om familien din. Takk for koselig kommentar på bloggen min, god helg til deg Margareth! :)

    SvarSlett
  25. Hælle så gøy også så masse fine bilder :) Elsker kåpen mammaen din har på seg på første bilde :)

    Ha en fin fin helg :)

    Klem fra Camilla

    SvarSlett
  26. For en nydelig post Margareth! Så mange fine bider og herlig historier.

    Ha en fin helg,
    Vicky

    SvarSlett
  27. Tusen takk for et herlig innlegg, Margareth! Jeg skal skjerpe meg når det gjelder skopuss nå fremover, og skal selvfølgelig holde meg til den skikkelige skokremen Bjørnekrem :-)

    Klem fra Mariann

    SvarSlett
  28. Kjekt å lese om Bebel og skokremen Bjørnekrem og dens historie. Bjørnekrem hadde vi jo alltid i skopusse kassen hjemme. Har aldri vist at de som produserte denne ikke bodde så langt fra meg i barndommen. På Nygård skole som jeg gikk på i 9 år hadde vi konkuranse i klassen om hvem som hadde de blankeste snøre skoene. Her var mange fine bilder fra fabrikken og familien din. Husker godt din mor og mormor.
    hilsen Sissel

    SvarSlett
  29. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sigmund:)
      ÅÅå så koselig å høre.. Jeg elsker å høre om gamledager og livet på Bebel.Så kjekt å høre om din historie og minner fra Bebel.
      Jeg husker veldig godt landet på Steinestø. Min bestefar elsket å plante roser og alle mulige blomster deg. Og han brukte masse hønsemøkk ja.. hehe.
      Veldig glad du deler dine minner med oss.
      Vennlig hilsen Margareth på Bebel

      Slett
  30. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett