onsdag 28. august 2013

MITO spesial middel



Jeg har så lyst å fortelle litt om et av Bebels gode gamle produkt.
Nemlig MITO som min bestefar oppfant på 1980 tallet.
Min bestefar som drev fabrikken hadde fått masse forespørseler etter et produkt som kunne fjerne mit i treverk.
Og sammen med min far kom de frem til dette gode produktet.
Min bestefar ville den skulle hete MITO spesial middel.
Og min far tegnet en bille som var på etiketten den gang.
( bildet under )
Min bestefar skrev teksten husker jeg. 


Sånn var etiketten den gang. Sikkert mange som har dette produktet i en bod eller kjeller ?
Men så, for noen år siden, måtte vi endre litt på innholdet i MITO.
Vi må alltid følge EU regler og dermed måtte jeg finne en litt nytt innhold.
Og nå er den blitt vannbasert, men absolutt like god.
Den er kjempeeffektiv mot skadedyr, som feks Mit, Mår, Borelarve, Bille , Mott, Fluer, Sopp.

Og da måtte jeg forandre på etiketten også.
Og det gjorde jeg på dataen min.
Og jeg printer de selv ut på min Label Printer.
Jeg synes det er koselig å gjøre akkurat det samme som min bestefar gjorde. 





Mito etikett slik den ser ut idag .

Her printes de ut... 

Printeren min bruker jeg nesten hver dag.
Jeg printer ut merkelapper til kartonger,
etiketter til flaskene, ean koder osv.
Det er super-effektiv til sånne små koselige
 bedrifter som Bebel.
Det hender den nekter å samarbeide med meg,
og da blir jeg fortvilet.
Men etterhvert har jeg lært meg små detaljer
som den ikke liker, og da reparere jeg det selv.
Min far forstår ikke noe med denne printeren,
så dette er det jeg som gjør aleine.
Jeg er veldig glad jeg fikk tak i denne maskinen. 


Slik ser MITO ut. Dette er 0,5 liter flasker



Det er jeg som er MITO-sjefen på Bebel :)
Min far er sjefen på alle de andre produktene.
Men MITO er det bare jeg som lager.
 Her skal jeg begynne å mikse innholdet
og røre rundt og rundt

Tomme flasker som skal bli til MITO
( beklager dårlig bildekvalitet)

Og jeg ettikerer de i timevis.

Og tapper og tapper i timevis.
Vi som jobber på Bebel er gode på å ettikere
og tappe i flasker.
For det er en spesiell teknikk å tappe,
ikke for fort, og ikke for seint.
Og man skal ikke søle.
Etiketten skal være beint på, og etikeringen bør gå fort.
Min datter Malin 17 år, hjelper meg av og til.
Lille Yasmin 8 år, er litt for liten til det enda.




De er et dusin i hver kartong.
Ikke alle som vet lenger hvor mye et dusin er.

det er 12 stk... :)

Nøyaktighet er viktig her
Viss man tar etiketten skjevt på,
 får man det aldri av igjen.
Det har hendt noen ganger at etiketten
er tatt på opp ned.
Men heldigvis oppdager jeg det så jeg tar en ny
 utenpå riktig vei. 




5 liter dunker selger jeg mye av.
Der er etiketten på begge sider.
Bruksanvisning bak.


Jeg bruker MITO på mine gamle tremøbler,
 før jeg sette de inn i huset.
Da bruker jeg en svamp eller fille
og smører på overalt.
Man kan også spraye det på. Ta da av korken
 og sett ned en dusjsprøyte. Flaskeåpningen har
standardmål, så de fleste passer i denne MITO flasken.
Og så må man ryste flasken litt før bruk.
Bruk hansker og gjerne maske og.
Mito må holdes unna barn og dyr.




4 kommentarer:

  1. Söta Margareth,det var roligt att se vad du gör på jobbet!!!
    Tack,Kram och ha en fin fortsatt vecka!!!

    SvarSlett
  2. de gode produktene er det Bebel som står fortsatt ser eg. Flott at denne produksjone fortsetter.

    Flott alle billete og interessant å lese.
    Helsing Martin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Martin.
      Så hyggelig å høre.


      Klem Margareth:)

      Slett
  3. hvor kan eg få kjøpt mito? silje :)

    SvarSlett