tirsdag 15. mai 2012

Gammelt bord blir nytt... Og smurt inn med MITO

Idag har jeg kjøpt meg noen fine Green gate latte kopper på ANEMONE
Måtte bare kjøpe noe blått til vårt nye kjøkken. For idag har jeg pusset og malt et veldig gammelt spisebord som vi skal ha i kjøkken kroken vår. Med benker rundt. Det skal bli en koselig krok tror jeg.

Og servietter må jeg alltid ha i hus. Liker å putte en serviett oppi matboksene til jentene mine hver dag.


Og her er det gamle bordet som ble pusset idag. Slik så det ut, her det står på Bebel fabrikken vår. Stakkars bord. Har ikke blitt behandlet så fint her på Bebel. Det  har det blitt brukt til å tappe bl. annet Bjørnekrem skokrem på. ! Fy oss.

Mens jeg stod å pusset med en vanlig pussemaskin, følte jeg at det var ikke håp å få det fint igjen. Tenkte at jeg må bare male hele bordet hvitt. Men jeg hadde så lyst å få frem treverket på bordplaten. Så jeg pusset og pusset...

Plutselig kom det 5 rumenske  naboer forbi og så på meg og bordet.. Så gikk de og kom tilbake med masse maskiner og ledninger.. Vi skal hjelpe deg sa de. Pass deg. Og så freste de over bordplaten så sponet føyk avsted. Og jammen ble det flott.

Og etterpå pusset de det helt fint. Jeg bare sto å måpte...

Og så gikk de og sa : Ha en fin dag "søster".
De rumenske naboene våre er bare helt fantastisk altså. Så snille og hjelpsomme.
Heldigvis har mamma invitert hele gjengen på rømmegrøt på 17 mai.

må det smøres inn med MITO. Syns jeg så litt mit hull, og mit vil vi ikke ha i huset.
MITO ble også oppfunnet av min fantastiske bestefar på 1980 tallet.
Og siden er den blitt produsert av oss på bebel fabrikker.

Denne etikketen er ny, for innholdet er nå blitt vannbasert og luktsvak.
Bebels MITO selges i bygghandlere og fargehandlere.




Så malte vi føttene med oljebasert heftgrunn fra Bergen Malingsfabrikk. Den er så god å male med synes jeg. Og det syns Yasmin også. Hun var med meg på jobb idag.





Og så bordplaten da.. som ble såå fin. med kalkbeis.

Imorgen skal jeg ta neste strøk med malingen.
Jeg skal vise kjøkkenkroken imorgen ferdig dekket 17 mai bord tror jeg.



Etter malingen...

tok jeg penslene i vår gode Myke-Jens.

Etter maleprosjelktet mitt, produserte vi Myke-Jens her på Bebel idag.
Vi ettikerer, tapper og pakker i kartonger. Her er en palle ferdig. Klar for butikkene... :) GØY:)







Ja dette var litt av min dag idag.
Hva har Dere gjort på idag da?
Nå gleder vi oss til 17 mai, og litt pynting av bord skal vi gjøre imorgen.




Klem Margareth

19 kommentarer:

  1. Hei!
    Så utrolig fint det ble, alle er i gang ser jeg:)
    Så flinke dere er:)
    Herlig service og den blå fargen var kjempe fin!
    Fortsatt god kveld

    Klem Merete

    SvarSlett
  2. Det var noen utrolig kjekke mennesker ♥ Ble glad av å lese dette :)
    Bordet ble helt som nytt,blir flott i kroken din alså!
    Tror dere må være en spesiell gjestfri familie,slike som dere er GULL verdt ♥
    GG seviset blir perfekt på kjøkkenet ditt :)

    Takk for et nydelig innlegg igjen søteste du og blideste :)

    Go klemmer til deg ♥

    SvarSlett
  3. Hei aller søteste deg :)

    For et herlig innlegg, Margareth :) Sitter å smiler hele tiden mens jeg leser det :) For et herlig bord dere har pusset opp :) Det ble kjempefint! Gleder meg til å se det 17-mai pyntet :)
    Så koselig at det finnes så gode og snille naboer som hjelper til :)
    Green Gate servicet var jo bare helt nydelig - herlig blåfarge! Det fikk jammen jeg lyst på og! :)
    Tusen tusen takk for din utrolig koselig hilsen, vennen :) blir rørt jeg da jeg leser en så koselig hilsen <3 Du er så glad, så generøs og så utrolig snill :) Tusen takk :) Og flere bilder av småjentene skal de bli, så koselig at du likte det:) Jeg syns også det er koselig å se bilder av de aller skjønneste jentene dine :)

    Ha en herlig kveld og kos deg med 17 mai-forbedredelser i morgen :)
    Mange klemmer til deg:)

    SvarSlett
  4. Bordet ser jo knallfint ut,og så flott med hjelpsomme naboer!!
    Og Greengate er jo aldri feil!! :-)
    Her har dagen gått i ett,såvidt i gang med 17 mai forberedelsene...
    Håper dere får en superfin dag på torsdag!!
    Klm Ingrid l

    SvarSlett
  5. Så koselig Margareth den gode!
    Klart de vil hjelpe en skjønning som deg!
    HERLIG!
    Nydelig bord og DE fine koppene og JA,servietter MÅ vi ha MASSE!!!
    Gleder meg til å komme på besøk å drikke av de nydelige koppene.
    Skal Malin på stadion i morgen å tromme?
    Håper det!
    Vi skal hele familien på "staddaen"
    Heia Brann!
    Masse dugnad og sånn på skolen,så blir ikke mye tid her inne før 17 mai,men
    nå må du hilse til ALLE i Villavn og kos Dere på torsdag.

    God 17 mai klem
    Camilla

    SvarSlett
  6. For en utrolig forvandling ! Nydelig ! kjekt med gode naboer og dem skal man ta godt vare på :-)

    Ønsker deg en fiiin kveld !
    Klem, Synnøve

    SvarSlett
  7. Bordet kommer bli superfint. Kram fra måna gleder mig till å se hur det blir när det är klart

    SvarSlett
  8. Så fantastisk fint bordet ble!
    Rålekkert! Så godt med såå gode naboer, da!
    Så god hjelp! :-))

    Det serviset der fra gg er så fint!
    Jeg er ikke så veldig opptatt av greengate, men den serien liker jeg godt :-)

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  9. Så utrulig fint bordet blei,såå fin forvandling og det er jo såå kjekkt:)
    Liker veldig godt Greenpeace gate og det blå servicet er veldig fint og passer jo så godt på denne tida,så herlig med Green gate at alt kan blandest:)
    Eg blir alltids så glad for dine utrolig koselige kommentarer hos meg,setter så pris på det:)

    Nå får vi håpe at sola som har vært idag forsetter til 17.mai,imåro må eg visst hente fram både flagg o.l så det er klart til torsdag:)

    Klem fra Lillian:)

    SvarSlett
  10. Ååå, så fint bordet ble. Greengate serviset vil stråle på det bordet der. Nydelig.

    Ha en flott 17 mai

    Klem

    SvarSlett
  11. Wow! Såå flinke dere er :)
    Det ble jo riktig så lekkert!

    Fin kveld til deg.
    Jeg har dessverre litt fraværende i bloggsfæren, har vært på jobbreise og er hjemme i ca 36 timer før jeg må pakke kofferten og vende nesa mot Manchester for weekenden.

    klem

    SvarSlett
  12. Ååååe så fine kopper <3 Bordet ble jo bare digg!!!! Gleder meg til å se ditt 17 mai bord..... Kjenner jeg deg rett blir det "barre lækkert"!!!
    Klemmiss

    SvarSlett
  13. Fantastisk historie og nydelig bord :)
    Kjekt og ha gode hjelpere -og den bittelille er jo bare skjønn :)
    Gleder meg til fortsettelsen :)
    Beste hilsen Britt
    ps.takk for hyggelige hilsener-veldig koselig
    og så artig med innlegg fra arbeidsplassen deres,mange lure/nyttige produkter.

    SvarSlett
    Svar
    1. ÅÅ så koselig. Tusen takk Britt. Ja hun bittelille er så ivrig, og hun er så flink. Hun har allerde begynt å klare å ettikere flaskene på Bebel. Akkurat slik jeg gjorde da jeg var så liten.

      Hun malte så fint idag. Det er god hjelp i henne. hun fikk litt maling på jakken sin, men med Myke-Jens fjernet vi selvsagt den flekken. hehe..

      Jeg er så fornøyd med bordet, og gleder meg til å få det i hus.

      Så følg med.
      Klem fra Margareth

      Slett
  14. Wow, det ble kjempe fint :)
    Gleder meg tilå se bordet ferdigpyntet.
    Har selv en del av det GreeanGate serviset og det er ber helt nydelig :)

    Ha en fantastisk fin 17. mai :)

    Klem Nina :)

    SvarSlett
  15. Dette var ett herlig innlegg å lese !
    Inspirerende og ikke minst såååå koselig å lese om hyggelig (hjelpe) naboer, kos at de er invitert til dere imorgen til grøt, moro at de kan oppleve litt typisk norsk.

    Så bare her om dagen, vi ble invitert med noen italienere vi kjenner til, på en utflukt, og det var altså sååå artig hva de viste oss og fortalte. Snille mennesker er det overalt - ta vare på de som dukker opp på din vei.

    Bordet ble FLOTT !! Kan bare tenke meg du kommer til å kose deg med oppdekningen imorgen, ønsker deg en flotters feiring :)

    SvarSlett
  16. GreenGate har så mye fint ♥
    Samler på det selv - blir nesten litt avhengig... he, he...
    Blir nok så fint på kjøkkenet ditt. Blått er lekkert!

    Fint bord du pusser opp også.
    Kos deg i morgen!

    SvarSlett
  17. Heihei!
    Nydelig de GreenGate lattekoppene. Jeg vet at den ene heter penelope og den andre heter fay blue, men ka hette det sista designet? Er det fay white? :)

    SvarSlett
  18. Ja dette bordet ble fint. Jeg ser at du har samme hobby og interesser som meg, så da har du stor glede av å restaurere og pusse opp gamle møbler o.l. Kjekke naboer, slik vil jeg også ha :) Jeg har forresten smurt Mito inn i et gammelt spisebord i dag, det er ca 100-150 år gammelt, har stått tørt pg mørkt lagret i mange år, men miten har kost seg med det. Så nå er det bare å vente på at det skal bli tørt. Og i mellomtiden skal jeg sitte og se på det mens jeg lurer på hva jeg skal velge å gjøre med det....

    SvarSlett