tirsdag 22. mai 2012

Bebel fabrikker 107 år


Idag den 23 mai er fabrikken vår hele 107 år.
Min oldefar Rasmus som drev Bebel frem til hans død. Min bestefar Olaf videreførte bedriften helt frem til 1995, da han dessverre døde fra oss, vår kjære bestefar.
Mamma Turid og pappa Atle overtok, og i 2009 var også jeg med på å drive familiebedriften vår Bebel fabrikker.


Her er litt av produktene vi produserer. Dette er et gammelt bilde fra 1980 tallet. Slik så de ut den gang.


Og her er et avisutklipp fra en annonse fra 1950 tallet.


Idag produserer vi fremdeles de kjente gode merkevarene som bl. annet Sirius KVISTLAKK.
Den gode gamle kvistlakken som er basert på naturvennlige råvarer som feks skjellakk.
Den er blitt produsert i over 60 år. Og samme gode oppskrift.

Slik ser den ut. Finnes i 4 forskjellige størreslser.

Og her med en litt annen etikett.

Og MALs kvistlakk til malermestrene.

Myke- Jens som jeg har skrevet om før.
Merete, vår gode venn kom med dette slagordet:

Myke-Jens penselrens, ingen over, men en haug under....

hehehe.. den er god Merete..


Mito som fjerner mit i treverk.
Min bestefar oppfant denne på 1980 tallet.
Og jeg husker at pappa satt og tegnet en bille som skulle være på etiketten.
( Ja pappa har jobbet på fabrikken siden 1978, sammen med sin svigerfar Olaf)

Mito finnes i 3 str.

Gode gamle ovnsverten. som finnes i de fleste jernvarehandlere i hele Norge.
gammel og god. Over 100 år er den blitt.

Også i tube...

Svarteper ovnslakk til å lakkere ovnen. Også denne er gammel og god.

Nigra Ovnskitt til å tette sprekker og og rør.

Bebels vaselin er syrefri og er svært populær.

Vår kjære Bjørnekrem Skokrem. Den er 86 år i år.
Min oldefar Rasmus som oppfant denne skokremen basert på vokser.

Lærfett til skinn.


Ja denne er også gammel og nyttig. Og bør finnes i ethvert hjem.

Skopuss-kurven er en populær gave ide til de som har alt mulig.
Denne lager jeg masse av hver jul, og hver farsdag.
oppi her er det koster og filler, skopusstips og litt historie om bjørnekrem.


Ja dette var de mest kjente produktene vår på Bebel. 

En gammel bjørnekrembil og en skopussbod fra Torget.

Her er et av de siste bildene av min kjære bestefar. Han var så glad når mamma og jeg var skopussere i Bergen.

Og her er Bebel- gjengen idag.

hehe.. Bebel-gjengen var med på Arnaløpet med selvlagde T-skjorter. Hele familien var med. Her er de skjønne små 5 generasjonene som også var med.


Bebel familien samlet . Min mor og far. Jeg og min bror Frank. Min "søster" Fimia.
Og de 4 Bebel barnebarna. Malin, Yasmin, Carina og Cassandra.


Idag blir det feiring utenfor Bebel fabrikken på Espeland.  Pappa  skal kjøre veteranbilen sin på tur med barnebarna.
Fimia skal lage god mat og det blir grilling i dette fineværet.

Mamma sier at De som ønske å ta seg en tur, er HJERTELIG VELKOMMEN.

Gratulerer med dagen Bebel. Vi er så glad i deg, og håper du blir enda eldre.....



Hilsen oss på Bebel. 3,4 og 5 generasjon.

Bebel har Facebook side HER













14 kommentarer:

  1. Fantastisk! Gratulerer med dagen,
    klem, M

    SvarSlett
  2. GRATULERER MED DAGEN TIL ALLE SAMMEN!
    Må Dere kose Dere sammen slik som bare Dere kan!

    Solskinnsklem fra Camilla.

    SvarSlett
  3. Hurra for jubilanten
    Dette er jammen meg spennende historie, og for en "tøff" mann din bestefar var :)
    Syns jeg trenge mange av produktene du viser :) god reklame dette ja!Flink er du.
    Beste hilsen fra Britt

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Britt:) Tusen hjertelig takk. Og det er sant min bestefar var en flott kar.
      Vi hadde en flott dag idag, med grilling og sol. Og barna koste seg med blomsterbinding som ble til kranser på hodet. .

      Klem og ha en fine dager videre i solen:)

      Slett
  4. GRATULERER MED DAGEN!
    Skikkelig kulturhistorie som forteller mye.

    Du, tror du moren din har lyst å dele brudebildet sitt i minikjole med oss på Brudebloggen? Det ville vært morsomt å se en annerledes brud :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hilsen.

      Ja jeg tror mamma vil dele brudebildet sitt. Skal sende deg et bilde jeg. :)

      klem og ha en fin dag.

      Slett
  5. Hei goe vennen :)

    Gratulerer så mye med 107 års dagen til Bebel :)

    For en herlig historie du forteller, og så spennende det må være å være en del av det :) Dere er jo så fine alle sammen og - herlige bilder :)

    Ser virkelig at de søte jentene dine ligner på sin skjønne mor :)

    Kos dere med feiring, vennen og nyt sommer og sol :)

    her er det over 20 grader alt - herlig! :)

    Solklem til deg :)

    SvarSlett
  6. Så fantastisk at fabrikken har vart gjennom så mange generasjoner,gratulerer med dagen!så kjekkt å lese,har prøvd nokre av produkta og de er knallgode:)
    Kos dere isammen og nyt dagen:)
    Klem fra Lillian:)

    SvarSlett
  7. Gratulerer!!! Jeg er så imponert over at deres type bedrifter overlever gjennom flere generasjoner i ett marked som er så utrolig konkuranseutsatt og hvor alle små suksess-bedrifter blir kjøpt opp av de store. Flotte produkter og flotte mennesker som står på for sin bedrift!!
    Stolte av dere!!
    Titti-klæmm!!

    SvarSlett
  8. Gratulerer MASSE til alle sammen, tenk 107 år :))
    Jeg er skikkelig imponert over bedriften men også over den flotte familien ♥
    Kjekt det finnes slike som dere ♥
    Skal bli kjekt å prøve noen av produktene!

    Klemmer til søteste du ♥

    SvarSlett
  9. Hurra for verdens kuleste fabrikk som blir 107!!!!!!! år!!!!
    Det er så utrolig kult at dere driver og holder koken (og vel så det) etter 107 år!
    Bebel er virkelig en bedrift med sjel, der familiestolthet, historie og god kvalitet lyser lang vei. Dere i Bebel familen er jo bare herlige! Så hjertelige og varme, arbeidslyst til tusen og med god forretningsans! En vinneroppskrift. Gratulerer til hele familien!
    Kos dere med grilling og veteranbilen til Atle, den er sååå fin!
    Så kjekt å se deg i dag Margareth! Og Yasmin :)
    Stor klem Henriette

    SvarSlett
  10. Hei Margareth!
    Gratulerer så mye med Jubileum!
    Dette var nytt for meg.
    Så spennende med egen familiebedrift!
    Likte mange av etikettene deres, herlig nostalgisk preget :)
    Ha en flott feiring!
    Klem Mirjam

    SvarSlett
  11. Hei!
    Gratulere så mye med Jubileum:)
    Så herlig at dere holder det gående i så mange generasjoner:)
    Takk for masse gode bilder og opplysninger om de forskjellige produktene!
    Sov godt

    Klem Merete

    SvarSlett
  12. Gratulerer med jubileet deres!Ser ut som dere har masse nyttige produkter. Koselig med en familiebedrift kan jeg tenke meg. Og jeg kan tenke meg at dere var noen trivelige skopussere i Bergen =)

    SvarSlett